7 tips om je voornemens eens wél vol te houden

Longevity Specialisten gewoontes veranderen voornemens

Gezonder leven. Dat wil eigenlijk iedereen. We zijn het allemaal van plan. Maar wanneer?

Na de feestdagen. Na de vakantie. Na deze week, want ik heb een drukke deadline op werk en kan dit er nu ook niet nog bij hebben. Na de verhuizing. Na de verjaardag van tante Til. Na het weekend. Juist. Nooit dus.

Uitstelgedrag, dus. We maken er grapjes over, wuiven het weg, zeggen dat het ‘menselijk’ is, en vinden anderen die uitstellen vooral heel irritant en lui. Uitstelgedrag vind je overal. Huishoudelijke taken, lastige gesprekken, administratie, afspraak bij de tandarts, zelfs plassen houden we zo lang mogelijk op.

Je hoort of leest wel eens die verhalen van de kettingroker die op en dag spontaan zijn pakje sigaretten door midden knipte en er sindsdien nooit meer een opgestoken heeft. Of die dikke man op tv, die zich ter plekke voornam te gaan wandelen elke dag en zo 40 kilo achter zich liet. Waarom lukt het hen wel? Lees maar door, je komt er zo achter.

De meeste mensen, hoogstwaarschijnlijk jij ook -excuses als jij die 0,1% bent die nooit iets uitstelt maar dit toevallig leest…- weten ergens wel dat ze “echt-iets-moeten-doen-aan-hun-vulzelfmaarin”, maar dan wel na de feestdagen. Maar vraag jezelf eens af: hoeveel succes heb je in het verleden behaalt met deze mañana mañana mentaliteit?

Hier komt de clue: als je iets uitstelt, geloof je er niet genoeg in. Tegelijkertijd ben je ook niet blij waar je nu zit. Anders roep je niet rond dat je “echt moet stoppen met roken” of “echt moet gaan afvallen”, enzo. Dus je bevindt je in het vagevuur. Een zwaar onderschatte, vreselijke plek om te zijn. Dat je dus beseft dat je nu niet lekker bezig bent, maar dat je er ook niets aan doet, en dat je daarom weer heel erg baalt van jezelf. Het vreet aan je eigenwaarde. Je gaat je ernaar gedragen. Wat doen we dan? Juist, een (vaag) moment in de toekomst bepalen om te beginnen. Met “na de feestdagen” stipt op nummer 1. DAT WERKT DUS NIET. Maar wat moet je dan wel doen?

Uitstelgedrag is er niet voor niets, er zijn zoveel redenen voor:

Je bent bang om te falen. Als je het niet probeert kan het immers ook niet mislukken, toch? Maar: als je het niet probeert kan het ook niet lukken. En: niet beginnen is ook falen. Wat ik ook vaak hoor: “Even een paar maandjes afzien”, of “1 januari ga ik weer in een strak regimeleven”. Wat zegt dat? Je hebt de mislukking al ingevuld voordat je begonnen bent. Negatieve connotatie. Je hebt al bedacht dat je gaat falen. Jouw doel (ja… wat is jouw doel eigenlijk?) is blijkbaar echt een vreselijk leven leiden om in ieder geval 10 kilo lichter te zijn. Of een heel saai leven zonder feestjes en lekker eten omdat je ‘gezond’ wil blijven. Is dat hoe je het voor je ziet?

Een mooi brug naar het tweede punt: je doel is vaag. Wat is “gezond leven” voor jou? Honger lijden? Elke dag jezelf met lood in de schoenen naar die deprimerende sportschool sleuren? Je hebt iets voor ogen, een betere situatie dan waar je nu in zit. Waarom hebben we er dan zo’n negatief gevoel bij? Denk nu eens aan “energiek voelen”, “heerlijk kunnen slapen”, “hoofdpijnvrij”, “helder denken” en daarmee eigenlijk de belangrijkste: “een beter zelfvertrouwen”. En ja, dan wordt je throughout the process vaak ook wat slanker, maar dat is een bijkomstigheid.

Hier de tips om succesvol aan de slag te gaan:

1. Maak de situatie helder. 
Bedenk waar je wilt zijn, waar je nu bent en het verschil hiertussen. Hoe zie je het voor je, dat “gezonder leven”? Wat hoop je eruit te halen wat je nu niet hebt? 

2. Stel een concreet doel. 
En dan bedoel ik niet “10 kilo afvallen”. Dat is juist een heel vaag doel. Want afvallen zegt niets over waar je lichaamsgewicht uit bestaat (spier, vet, vocht), het zegt niet hoe je je dan voelt (energieker, meer zelfvertrouwen), het vertelt je niet wat je ermee kan (zwanger worden, moeiteloos naar de 4e verdieping kunnen lopen met de trap, de dag door zonder paracetamol). Wat is dan wel een concreet doel? Denk aan “zonder schuldgevoel op de bank zitten” of “met mijn kleinkinderen kunnen spelen”. 

3. Breek het op in behapbare stukken. 
“Gezond leven” is veel te groot voor je brein. En te vaag. Daar wordt je brein rebels van. Die gooit jouw kont tegen de krib. Dus: Eet je gewoonlijk als ontbijt drie witte boterhammen met chocoladehagelslag? Begin dan de eerste weken met volkoren boterhammen. Of met ander beleg, kaas ofzo. Het hoeft niet gelijk perfect ‘gezond’. Het geeft je zelfvertrouwen dat je die eerste stapjes kunt zetten. Met dat zelfvertrouwen zet je de volgende stappen. 

4. Zoek iets wat bij je past.
Vind je broccoli niet lekker? Begin er dan niet aan. Uiteraard kan je niet alle groenten over één kam scheren, dus ga experimenteren met stomen, bakken, braden, wokken, ovenschotels. Vind recepten die je lekker vindt. Doe dit ook met bewegen: houd je van wandelen, fietsen, yoga, tennis? Zoek iets wat werkt, al is het squatten tijdens het tandenpoetsen of als je wacht op de bus.

5. Plan van tevoren je hindernissen
Bedenk wat je in dergelijke gevallen gaat doen. Feestjes zullen er altijd zijn, je werk blijft druk, en je blijft juist moe als je niets doet aan je gezondheid. Als je geen tijd maakt voor je gezondheid zal er ook nooit ineens een gat in je agenda vallen waarin je rustig kunt koken of sporten. Ga je naar de verjaardag van Tante Til, die altijd zelf heerlijke taart bakt? Zorg dat je van tevoren goed en voedzaam gegeten hebt, neem die taart en laat de frisdrank en het bier staan en drink thee of water. Kerst? Neem wat minder van het toetje, ga je te buiten aan de groenten, geniet van de eitjes en champignons op het gourmet, neem een heerlijk stuk vlees zonder whisky cocktailsaus, doe heel de avond met één glas wijn en drink veel water. Dat soort dingen. En als je een keer uit de bocht vliegt, pak het gewoon weer op. Terugvallen hoort erbij. Maar je zal merken dat het steeds minder vaak gebeurt en dat het herpakken steeds makkelijker gaat. 

6. Roep hulp in van een Longevity Coach. 
Deze professionals zijn getraind in persoonlijke verandertrajecten en wat daarbij komt kijken. Zij weten alles over voeding, beweging, slaap, ontspanning en kennen alle valkuilen, de gevechten die je met jezelf voert, de fases waar je doorheen gaat, en wat je in deze gevallen het best kan doen en laten. Echt, investeer eens in iets anders dan een vakantie, iPad, nieuwe velgen of die mooie handtas. Investeer in jezelf. Als je lekker in je vel zit, zijn alle vakanties en nieuwe kleren ook gelijk veel leuker.

7. BEGIN. NU.
Je hoeft echt niet gelijk op de bleekselderij en worteltjes te knabbelen. Maar ga het proces aan. De enige zekerheid die je hebt is: waar je nu zit ben je niet blij. En dat wordt niet beter als je niets doet. BEGIN. NU. 

Een reis van duizend mijl begint met de eerste stap.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op